Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Aktualności

Temat:Laureat II edycji programu stypendialnego „Lider wiedzy i ochrony środowiska”

Drukuj
Utworzono: wtorek, 24, listopad 2020
   Lider
 
    Igor Karczmarz – uczeń klasy II LO w Grabowcu, spełnił wymogi formalno – merytoryczne i znalazł się w gronie uczniów szkół średnich województwa lubelskiego, którzy otrzymali tytuł „Lidera wiedzy i ochrony środowiska" oraz wysokie stypendium naukowe za swoje działania.
      Program „Lider wiedzy i ochrony środowiska", którego organizatorami są: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie oraz Kuratorium Oświaty w Lublinie ma na celu wsparcie rozwoju młodzieży szkół ponadpodstawowych z województwa lubelskiego w zakresierealizacji projektów przyrodniczych i prośrodowiskowych, a także promowanie wzorowych postaw proekologicznych oraz dbałości o środowisko i zdrowy tryb życia.
     
 
     W ramach projektu Igor przygotował całą paletę działań związanych z lokalną ochroną przyrody:
- realizował projekty prośrodowiskowe oraz prozdrowotne, m.in..: brał udział w akcji „Sprzątanie świata"  i projekcie       „ Trzymaj formę"  ,
- pogłębiał wiedzę z zakresu ochrony środowiska, m.in. analizował lokalne formy ochrony przyrody; dokonywał opisu pomników przyrody, rezerwatów przyrodyi analizował stopień ochrony czynnej i biernej w najbliższej okolicy,
- promował czynne postawy proekologiczne, m.in.:. wykonywał budki lęgowe, projektował i wykonywał ulotki promujące aktywne postawy proekologiczne  (ulotkę dotyczącą problemu smogu oraz ulotkę promującą ochronę pszczół miodnych). Ulotki rozprzestrzenił wśród lokalnej społeczności,
- brał czynny udział w zajęciach prowadzonych przez ośrodki edukacyjne związane  z ochroną środowiska: udział w projektach ochrony gatunkowej dwóch gatunków zagrożonych wyginięciem realizowanych przez Nadleśnictwo Strzelce,
- opisywał lokalne formy ochrony przyrody i projektował ścieżki przyrodnicze na terenie gminy oraz na terenie ościennych miejscowości,
- wykazał duży poziom wiedzy z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych poprzez uzyskanie wysokiej średniej z tych przedmiotów na koniec roku szkolnego 2019/2020 – Igor uzyskał średnią 5,0 z zakresu tych przedmiotów,
- brał udział w konkursach ekologicznych, przyrodniczych oraz konkursach z zakresu nauk  matematyczno-przyrodniczych,
- prowadził wielomiesięczne badania i obserwacje fenologiczne na 10 gatunkach dzikich zwierząt. W ramach tego zadania wykonywał dokumentację fotograficzną oraz opisał poszczególne gatunki z uwzględnieniem trybu ich życia i własnych obserwacji ich zachowania,
- przez okres 5 miesięcy prowadził codzienną obserwację pogody i zmian klimatycznych,
- wykonał samodzielnie i pielęgnował przydomowy ogród złożony z roślin miododajnych oraz prowadził wnikliwe obserwację gatunków które w nim z chęcią gościły.
      Zadania te realizował od czerwca do października 2020 roku, następnie wraz z opiekunem projektu przygotowywał szczegółowe opracowania i sprawozdania z realizacji poszczególnych zadań a także bogatą dokumentację fotograficzna i filmową działań projektowych.
     W celu podsumowania swojej pracy uczeń naszego liceum dokonał prezentacji własnych działań. Przygotował prezentację multimedialną w której dokładnie opisał wszystkie czynności i zadania, które wykonywał w trakcie pracy nad projektem. Następnie zaprezentował ją publicznie uczniom klas 7 (łącznie ponad 40 osób). Młodsi koledzy byli bardzo zainteresowani działaniami starszego kolegi, zadawali mnóstwo pytań i z ciekawością oglądali prezentację.
 
 
     Uczestnik programu „Lider wiedzy i ochrony środowiska" podczas swojej prezentacji mógł podsumować kilkumiesięczną pracę nad projektem. Najważniejsze, że pomimo wielu trudów i dodatkowych obowiązków, które musiał podjąć w ramach tej pracy stwierdził, że był to bardzo ciekawy i owocny czas, który przyczynił się do poszerzenia jego wiedzy z zakresu edukacji ekologicznej i ochrony środowiska.
      Ważnym aspektem jego pracy był też element uczenia się współpracy i nawiązywania kontaktów. Dzięki projektowi nauczył się nie tylko współpracy z nauczycielem – opiekunem projektu, poznał także wielu ciekawych ludzi, nauczył się z nimi współpracować i pomagać bezinteresownie innym. W końcowym etapie projektu wyćwiczył także inna niezwykle ważną umiejętność – dzielenie się swoją wiedzą. Igor doskonale poradził sobie z przygotowaniem prezentacji i zaprezentowaniem jej publicznie. Potrafi więc dzielić się swoją wiedzą  i przekazywać ją innym.
 
        Opiekunem merytorycznym i koordynatorem pracy Igora była nauczycielka biologii – pani Anna Mandziuk.
 
Załączniki:
 
 
 

 

 

Rok Patrona

Szkoła dla Niepodległej

sto lat niepodległości

O Grabowcu

Europejski Fundusz Społeczny

Europejski Fundusz Społeczny

Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży

Copyright 2012. Joomla Templates 2.5 | Zespół Szkół w Grabowcu im. Henryka Sienkiewicza | Administrator strony UNIDEB